• سامانه توسعه هواشناسی کاربردی ( تهک ) کشاورزی استان البرز


           

           

          1-     مراحل شناسایی

          الف) موفقیت ها

           

          در این مرحله علاوه بر افرادی که از شروع طرح تهک شناسایی شدند با جلسه ای که در محل نظام مهندسی کشاورزی برگزار گردید و کارشناس مربوطه ( دبیر تهک ) به عنوان نماینده هواشناسی البرز در کارگروه تخصصی گلخانه آن سازمان معرفی گردید و با ارتباط خوبی که با اعضاء و بخصوص آقای شمس آذر رئیس محترم نظام مهندسی کشاورزی برقرار گردید توانستیم تمام کشاورزان شناسنامه دار تحت پوشش آن سازمان را که در زمینه های گلخانه، دامداری و مرغداری، شیلات، تولید نهال و نشاء، سموم کشاورزی، سبزی و صیفی و... (فایل به فرمت اکسل به پیوست ارسال می شود) فعالیت دارند را شناسایی نماییم.
          لازم به ذکر است تعداد این افراد حدود 1100 نفر می باشند که تعداد قابل توجهی می باشد و با توجه به تنوع فعالیت این افراد در آینده می توان تحقیقات گسترده ای را روی اثر گذاری پیش بینی ها و نحوه تهیه توصیه ها برای هر یک از زمینه های شناسایی شده انجام داد.
          با هماهنگی و حضور در جهاد کشاورزی شهرستان اشتهارد توانستیم افراد قابل توجهی را با همکاری خوب آقای مهندس الماسی (معاونت) و خانم مهندس قزوینه ای (کارشناس ترویج) شناسایی نماییم، (شهرستان اشتهارد یکی از نقاط هدف می باشد و می توان گفت با توجه به پتانسیل موجود چشم انداز خوبی را برای الگو شدن در تمام مراحل اجرایی تهک کشاورزی را دارا میباشد) .
          برنامه ریزی هایی برای تشکیل جلسه و تبیین تهک کشاورزی با مسئولان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانهای استان البرز انجام گرفته که انشالله تا پایان خرداد ماه این مهم به انجام می رسد. لازم به ذکر است که در اویل سال 94 نیز این جلسات برگزار گردیده است.
          از آنجا که اداره هواشناسی کشاورزی و سینوپتیک استان البرز در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه تهران قرار دارد و دانشجویان رشته زراعت و... برای واحد های عملی به این مزرعه می آیند حدود صد نفر از این دانشجویان به عنوان کاربران تحصیل کرده و تخصصی تهک ثبت نام شده و توصیه های هواشناسی کشاورزی، از طریق کانال تلگرام به آنها ارسال می گردد، و در حال انتخاب افراد فعال در بین آنها برای ساماندهی در (سطح 2 ) و همچنین باز خورگیری ( سطح 3) هستیم.

          ب) مشکلات در مرحله شناسایی

           

          مشکلی در مرحله شناسایی کاربران هدف در استان البرز به وچود آمده که البته با همکاری و پیگیری مدیر کل محترم و مسئول حراست اداره کل در حال پیگیری و رفع آن میباشند، عدم همکاری در پاسخ دادن نامه ای با مضمون معرفی کشاورزان استان البرز با ذکر نوع کاربری آنها می باشد که سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ، پاسخ این نامه را محرمانه دانسته و پاسخی ارائه ننموده است.

          ج) نتیجه

           

          در کل می توانیم بگوییم اکنون با توجه به حمایت و راهنمایی جناب آقای مهندس حقیقت به تعداد کاربر هدف در استان البرز که 10000 نفر در پایان شهریور سال 1395 پیش بینی گردیده نزدیک شده ایم.
          2-    مرحله نیازسنجی
          با گفتگوهای حضوری و تلفنی که با کاربران سطح 2 و 3 داشته ایم و با توجه به درخواستهای مکتوب و یا حضوری که مراجعان به اداره هواشناسی دارند، نیاز های کاربران تقریبا شناسایی شده است برای مثال :
          · کشاورزان در شهرستان اشتهارد خواهان پیش بینی دقیق تر و تفکیک پیش بینی های با احتمال هستند .
          · گلخانه دارها ضمن ابراز خرسندی از پیش بینی وزش باد و دیگر پارامترهای هواشناسی خواهان پیش بینی شدت نور (لوکس) می باشند.
          ·  صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیازبه اطلاعات هواشناسی به صورت پیوسته داشته و نیازهای خود را در جلسات به صورت مکرر اعلام نموده اند.(که موارد به صورت تفکیک شده و مستند در زمان مقتضی تقدیم خواهد شد)
          3-    انجام مرحله داده و محصول
           در این بخش با حمایت های سازمان و ارائه توصیه های مخصوص هر منطقه که از طرف بخش هواشناسی کشاورزی سازمان به صورت ایمیل و اتوماسیون ارائه می شود و در جلسات دیسکاشن که هفته ای دوبار برگزار میشود  مورد بررسی قرار گرفته وبا تلفیق نظرات کارشناس جهاد کشاورزی ، توصیه ها را نهایی کرده( تولید محصول) و برای ارسال به کاربران در سطوح مختلف آماده می گردد. این فرآیند کاملا سیستماتیک صورت می گیرد. تجربیات سالهای گذشته نیز در تولید محصولات مد نظر قرار می گیرد.
          ·   انجام سامانه های توزیع
          ·  سامانه پیامک 250 کاربر سطح 2 و 3 را مستقیما تحت پوشش قرار داده ایم و تخمین زده می شود بیش 1600 نفر  به طور غیر مستقیم (سطح 1) از این طریق توصیه ها را دریافت می نمایند. لازم به ذکر است دراین سامانه قابلیت بازخوردگیری نیز پیش بینی شده است.
          · از طریق شبکه مجازی (تلگرام) که بیش از 400 نفر به صورت مستقیم شناسایی شده و تخمین اینکه چند نفر بطور غیر مستقیم به این کانال دسترسی دارند در دست بررسی است.
          ·  از طریق صدا و سیما وبرنامه (ویژه رادیویی در رابطه با کشاورزی، زیر نویس)
          ·  ازطریق فاکس به ارگانها و مسئولین ذیربط ارسال می گردد.
          4- انجام مراحل ظرفیت سازی
          ظرفیت سازی رویکردی سیستماتیک بر مبنای مقیاس زمان بندی است که دربرگیرنده‌ی رهبری، قلمرو مشخص، فعالیت‌های فردی، تغییرات سازمانی و نهادی است تا رفاه و سود آوری جامعه هدف، سازمان‌ها و جوامع هدف را پایه‌ریزی نماید. هر فرایندی از ظرفیت سازی می‌باید نیازها را تشخیص دهد و بر پایه‌ی مهارت‌های موجود، دانش و استعدادهای بومی  شکل بگیرد.
          ظرفیت سازی در مورد تهک (در اینجا کشاورزی) به معنای ایجاد قابلیت پذیرش نقش هواشناسی  بطوریکه این نقش در طی یک زمانبندی مشخص در سازمانها و جوامع هدف نهادینه شده و  بتدریج واکنش مناسب کاربران را به همراه داشته باشد. (اسدی)
          و این نکته مهم در این رویکرد ماهیت «پیوستگی» و دراز مدت بودن فرایند است. ظرفیت سازی عمدتاً بر اساس برنامه های دراز مدت قابل تحقق است نه در قالب پروژه های کوتاه مدت.
          در این راستا اداره کل هواشناسی البرز  توسط نمایندگان خود در کارگروه های مختلف مانند .کارگروه بلایا، خشکسالی و سرمازدگی و .... همواره، بطور برنامه ریزی شده در مورد تهک کشاورزی توضیح داده و سعی گردیده از طریق این کارگروها ظرفیت سازی مناسبی صورت گیرد. البته در سال گذشته نیز جلسات مختلفی در رایطه با ظرفیت سازی تهک کشاورزی انجام شده است..
          جلسات متعددی با اعضاء محترم نظام مهندسی در محل این سازمان داشته ایم که توضیحات لازم در رابطه با تهک کشاورزی داده شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

          برنامه های در دست اقدام به منظور ظرفیت سازی مستمر و بیشتر به شرح ذیل می باشد:

           

          ·  برسی چگونگی  همکاری موثرتر  با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و بیمه  استان البرز و تشکیل جلسه و امضاء تفاهم نامه .
          ·  گسترش همکاری ها و انعقاد تفاهم نامه با خانه کشاورز استان البرز.
          · طراحی و تهیه بنر ویژه تهک و نصب آن در ادارات هواشناسی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها. 
           5-    انجام مرحله نظر سنجی و باز خورد
          این مرحله نیز طبق برنامه سازمان از ده نفر سطح 2 هر محصول در هر ماه و از سه نفر سطح 3 در هر پیش آگاهی مهم (هر هفته) در حال انجام است. و در فرم های مربوطه ثبت و مورد تحلیل قرار می گیرد.
          6- انجام مرحله مستند سازی
          مستند سازی جلسات و مکاتبات مربوطه  طبق برنامه سازمان در حال انجام می باشد.